Vásárlási orgia feketében, avagy a konzum-idiotizmus legfőbb szertartása

#ahülyeségkora, #GDP, #lineárisgazdaság

Nem viszik ma a krumplit, menj és értékeld le! – mondja a régi viccben a zöldséges a segédjének. Megy is a legényke serényen (1) a krumplisládába szúrt palatáblához, amire az van kiírva, hogy 100 Ft / kg. Fogja a krétát és fölé írja, hogy 120 Ft / kg, majd rögvest át is húzza.
Persze ez már régi módi, manapság rosszabb esetben már nem kapjuk meg annyiért, mint az akció előtt, ahogy egyik ismerősöm mesélte. Tavaly rátalált egy 80%-os Black Friday akciós hirdetésre a neten, aminek a keretében kicsit drágában tudta volna megvenni a neki tetsző lakástextilt, mint pár hete ugyanabban a webáruházban, akció nélkül.
„Amíg lószar van, addig veréb is!” - tartja a régi mondás, de hol van már a régi lószar a verébbel a fekete pénteki konzum-idióta (2) vásárlási orgiához képest! Számtalan cikk jelenik meg a kereskedők „trükkjeiről” minden évben, sőt 2017. óta a fogyasztóvédelmi hatóság nyilvánosan közzéteszi a szabálytalankodó webáruházak listáját, mind hiába. Idén a feketelistán 646-an vannak, ami 25%-os növekedés a tavalyi 514-hez képest. Működik tehát a lineáris gazdaság, hiszen még a szabálytalankodás is folyamatos növekedésben van.

De mégis mi a hajtóereje ennek a mértéktelen fogyasztási láznak az emberek nagyobb részében? Nos, erről az a szintén régi vicc jut eszembe, amiben az egyszeri turista megkérdezi a falusi plébánost, hogy ugyan már miért nincs náluk déli harangszó. A pap erre így válaszol: Ezer oka van annak! Itt van mindjárt az első, nincs harangunk!
A mérhetetlen vásárlási kényszer mögött is ezer okot lelhetünk, azonban mind között talán az első, hogy évtizedek óta erre kondicionálnak (3bennünket. Miért? Ezt talán Milton Friedman (4) szavai fejezik ki a legfrappánsabban: „The business of the business is the business!” , vagyis a vállalatoknak csak a profittal, a profit folyamatos növelésével kell foglalkozniuk! Bármi áron.
Ilyen ez a lineáris gazdaság (5), amelyben mindig mindennek folyamatosan növekednie kell, legfőképpen a keresletnek, hiszen minden mást – a magasabb árbevételt, a magasabb profitot és a magasabb GDP-t – is ez generálja. Ennek aztán számos, javarészt visszafordíthatatlan következménye van, melyek között előkelő helyet foglal el az emberekben és az emberi közösségekben okozott (mérhetetlen) kár. Ha ironizálni (6) akarnék, akkor azt mondanám, hogy sebaj, legalább biztosítva van a gyógyszergyárak profitjának folyamatos növekedése is.

Egy könyvet lehetne megtölteni a fogyasztói kondicionálás praktikáival, így részletes és átfogó áttekintésre, az egyes elemek közötti összefüggésekre és kölcsönhatásokra jelen cikk nem vállalkozhat. Néhány alapvetést azonban sorra vehetünk.
A menő értékesítői képzések (egyik) manapság is legfontosabb üzenete elmondja a lényeget: „A vásárlás mindig egy érzelmi döntés. Az értelem csak ahhoz kell, hogy utána logikus érvekkel tudjuk alátámasztani az érzelmi döntésünket.”
Ennek ismeretében már csak az eszközkészletet kell meghatározni, hogy dőljön a lé! (7)
A finomabb eszközök közé tartozik például az olyan kávéreklám, amelyben egy csodaszép emberekből álló harmonikus családot mutatnak egy csodaszép házban, amely a csodaszép tájon egy csodálatos naplementében / napkeltében pompázik. Minden maga a harmónia. Közben persze egy varázslatos kutyus is befut a csodaszép gyerekekhez, mindenki boldogan és felszabadultan nevet, miközben a kávéját kortyolgatja.
Ki ne szeretne ilyen idilli körülmények között élni? Hát vegyél te is ilyen kávét és máris nagyobb az esélyed, hogy neked is összejön!
Finomabb eszköz az is, hogy a bevásárlóközpontokban / hipermarketekben folyamatosan szól a zene. Pszichológiai megfigyelések szerint a zene felszabadít és könnyelműbbé tesz, ebben az állapotban könnyebben rávehető az ember a vásárlásra is. Emellett folyamatosan átrendezik az áruházat, hogy minél tovább kelljen bolyongani benne, hiszen így is nagyobb az esély a vásárlásra. Régi trükk, hogy a legjobban tukmált (8) termékeket már a bejárattól a fő közlekedési útvonal mellett helyezik el, ezzel is fokozva a vásárlási ingereket.


A profithajhászás érdekében azonban a vállalatok nem állnak meg a finomabb eszközöknél. Hiszen aki kimarad, az lemarad. Az üzlet háború, ahol minden eszköz megengedett! Akinek ezt nem veszi be a gyomra, az eltűnik a süllyesztőben. Tehát durva manipulációra fel!
A fogyasztói pszichológia berkeiben alapvetés, hogy az emberek szenzibilitását (9) megnövelve jelentősen erősebb ráhatások érhetők el náluk. Egy stresszes, frusztrált (10), elégedetlen, félelemben élő ember például sokkal könnyebben becserkészhető. Egyrészt ilyen lelkiállapotban lecsökken az ésszerűség szintje, ezért könnyebben rávehető az egyén olyan döntésekre, amit kiegyensúlyozottabb lelkiállapotban nagyobb valószínűséggel utasítana el.
Másrészt ezt a lelkiállapotot mindig valamilyen hiány váltja ki, és ezt az űrt ki kell tölteni valamivel. Ilyenkor már csak a figyelmét kell az embernek a vásárlás felé fordítani, például néhány „visszautasíthatatlan” ajánlattal, hogy összevásároljon minden baromságot pusztán hiánytöltésből, amire esetleg semmi szüksége. Viszont cserébe impozánsan nő az árbevétel, a profit és a GDP (11)!
És mik az igazán „visszautasíthatatlan” ajánlatok szegény megfáradt vásárló részére:
  • Csak most, csak neked, de csak korlátozott ideig!
  • Hihetetlen kedvezmény, de csak korlátozott ideig!
  • Légy te az első, aki megszerzi az ismerőseid közül! (Korlátozott az idő, igyekezz mert már közelednek a többiek is!)
Arra szintén nincs lehetőség kitérni jelen cikk keretei között, hogy hogyan lehet stresszes, frusztrált, mindig mindennel elégedetlen, folyamatos félelemben élő emberek tömegét generálni, hogy hogyan lehet egész társadalmakat ilyenné alakítani. Amíg megszületik az erről szóló írás, addig is minden érdeklődőnek javasolom tanulmányozni a közvetlen környezetét. Néhány hatásos eszközt biztos sikerül felismerni, ha jól figyelnek!
De legalább szegény vásárló kielégül a fogyasztási orgiában, tehát csak van jó oldala is a dolognak, ugye? Hát nem. Mert az a zseniális ebben, hogy ez is csak egy stressz forrás, a frusztrációt, az elégedetlenséget, a félelmet tovább növelő aktus.
Tegye fel a kezét gondolatban, aki az alábbiak közül még soha egyiket sem érezte:
  • A francba, mennyit költöttem!
  • Most vettem és már elromlott!
  • Hát nem ugyanazt a blúzt vette meg az az unszimpatikus (12) Kati is a szomszéd irodából!
  • Dehát nincsenek is 4k-s (13) tévéadások, a nem HD (14) tévéműsor meg szar minőségű rajta!
  • Megrendeltem, kifizettem, de nem jött meg időre!
  • Miből fogom ezt a hitelt (is) visszafizetni?
Cserébe viszont a vállalatok két legyet ütnek egy csapásra: egyrészt csinálnak egy extra bevételt és profitot, másrészt jól előkészíthetők a FOGYASZTÓK a következő nagy akcióra, ami már a nyakunkon van, hiszen a fekete péntek után máris itt a karácsonyi vásár(lás), melyben a kereskedelmi manipulációk elviseléséhez, a velük szembeni ellenálláshoz magas szintű önuralmat, végtelen nyugalmat és jó egészséget kívánok!

Blogger

1 Serény szó jelentése: gyorsan, sebesen tevékenykedik.
2 Konzum szó jelentése: fogyasztás.
3 Kondicionál szó jelentése: egy személyt vagy állatot úgy kezel, gyakoroltat, edz, hogy egy ingerre természetesen adott reakciót átvisz egy másik ingerre. Ingerválaszt változtat.
4 Milton Friedman (1912-2006): Nobel-díjas amerikai közgazdász.
5 A lineáris gazdaság vezérelve a termeld ki, használd minél rövidebb ideig, dobd el, majd ismét termeld ki és így tovább. Ez a gazdasági modell fenntarthatatlan, mert feléli az erőforrásokat, miközben rengeteg hulladékot termel.
6 Ironizál szó jelentése: dicsérő szavakba burkolva gúnyol.
7 Dől a lé kifejezés jelentése: Ömlik a pénz.
8 Tukmál szó jelentése: ráerőszakol.
9 Szenzibilitás szó jelentése: érzékenység.
10 Frusztrált szó jelentése: ingerült, elkeseredett, hogy nem érte el a céljait, vagy az eredményeit becsmérlik
11 GDP (Gross Domestic Product) jelentése: bruttó hazai termék, rendszerint egy ország gazdaságának, általában egy év alatt mért teljesítménye.
12 Unszimpatikus szó jelentése: nem szimpatikus, ellenszenves
13 4k rövidítés jelentése: A 4k a 4 kilo rövidítése a nagyfelbontású televíziózásban. A 4k a felbontásra utal: 4096x3072
14 HD (High Definition) jelentése: nagy felbontás